Nominering_2025-10-03-25-sony-music-group-DSC03340
Nominering_2025-10-03-25-sony-music-group-DSC03346
Nominering_2025-10-03-25-sony-music-group-DSC03379
Nominering_2025-10-03-25-sony-music-group-DSC03419
Nominering_2025-10-03-25-sony-music-group-DSC03475
Nominering_2025-10-03-25-sony-music-group-DSC03538
Nominering_2025-10-03-25-sony-music-group-DSC03563
Nominering_2025-10-03-25-sony-music-group-DSC03617
Nominering_2025-10-03-25-sony-music-group-DSC03639
Nominering_2025-10-03-25-sony-music-group-DSC03662
Nominering_2025-10-03-25-sony-music-group-sony_music_group_016lev
Nominering_2025-10-03-25-sony-music-group-sony_music_group_205lev
Nominering_2025-10-03-25-sony-music-group-sony_music_group_333lev
Nominering_2025-10-03-25-sony-music-group-sony_music_group_396lev
Nominering_2025-10-03-25-sony-music-group-sony_music_group_519lev
previous arrow
next arrow
Nominering_2025-10-03-25-sony-music-group-DSC03340
Nominering_2025-10-03-25-sony-music-group-DSC03346
Nominering_2025-10-03-25-sony-music-group-DSC03379
Nominering_2025-10-03-25-sony-music-group-DSC03419
Nominering_2025-10-03-25-sony-music-group-DSC03475
Nominering_2025-10-03-25-sony-music-group-DSC03538
Nominering_2025-10-03-25-sony-music-group-DSC03563
Nominering_2025-10-03-25-sony-music-group-DSC03617
Nominering_2025-10-03-25-sony-music-group-DSC03639
Nominering_2025-10-03-25-sony-music-group-DSC03662
Nominering_2025-10-03-25-sony-music-group-sony_music_group_016lev
Nominering_2025-10-03-25-sony-music-group-sony_music_group_205lev
Nominering_2025-10-03-25-sony-music-group-sony_music_group_333lev
Nominering_2025-10-03-25-sony-music-group-sony_music_group_396lev
Nominering_2025-10-03-25-sony-music-group-sony_music_group_519lev
previous arrow
next arrow

Sony Music Group

Stadsgården 6, Stockholm

Följande 6 bolag sitter i det nya kontoret:
Sony Music Entertainment Sweden AB, Sony Music Publishing Scandinavia AB, The Orchard, Extreme Music, AWAL & Sony Pictures Sweden.
Totalt ca 120 anställda och en total kontorsyta om 1900 kvm i ett plan.
Sony Music Group i Sverige med Sony Music Entertainment i spetsen började redan 2021 titta på och utvärdera flera olika lokaler centralt i Stockholm tills man hösten 2022 landade i Atrium Ljungbergs projekt Katarinahuset vid slussen https://www.al.se/katarinahuset
Sony Music Group jobbar globalt för att försöka samlokalisera så många av koncernens bolag som möjligt i varje land men av olika skäl har detta varit svårt att få till i de flesta länder.

Sverige var det första land som har lyckat få ihop alla bolag i samma lokaler med ett gemensamt inredningskoncept.
Inflytt 2024 men kontoret färdigställdes till slut i sin helhet i början av 2025.
Inredningskoncept. Fredrik Wallner

Motivering: Idén om att flytta ihop har funnits länge, men att hitta rätt lokaler har tagit tid. Under åren har också Sonyfamiljen utökats med flera bolag.
Pandemin gav insikter om vilka behov de egentligen hade. Medarbetarna ville kunna vara på kontoret, men med möjligheten att arbeta ostört när det behövs, och de befintliga lokalerna tillät inte det.

Så flytten till Katarinahuset handlade inte bara om att hitta en trevlig lokal, utan också om hur de gemensamt skulle kunna forma den till en arbetsplats som motsvarade medarbetarnas önskemål.

Det var viktig att skapa ett inredningskoncept som fick alla bolagen att känna sig hemma, från de större väletablerade bolagen i koncernen till mindre och mer nischade labels. Lösningen blev konceptet, One Sony, som skall vara ett hem för hela Sony-familjen. En lugn bas med värme och varierande ljuskoncept, där ytorna kryddas med allt ifrån specialtillverkade möbler i kombination med utvalda auktionsfynd och återbrukade möbler och inredningsdetaljer.

Färg och form på möbler och lös inredning speglar alla bolagen. Detta tillsammans med en otrolig utsikt över Stockholm i nästan 360 grader har fått både anställda och artister från olika genres att trivas i lokalerna. Det skapades många öppna och flexibla arbetsytor med olika möbleringar för olika typ av arbete och spontana möten.

Mycket tid har också lagts på att hitta ”bolagsneutrala” utsmyckningsdetaljer och bilder och det slutade med att man köpte in mängder med olika gamla hifi-produkter från Sony och bilder och reklamaffischer från olika decennier, vilka förstärker identiteten och bidrar till en levande och mycket personlig helhet.

Projektet genomfördes i nära samarbete med fastighetsägaren Atrium Ljungberg, där samtliga materialval följde strikta krav på hållbarhet och energieffektivitet. det nya kontoret är inte bara en fysisk förändring – det är ett strategiskt steg in i nästa fas av musikindustrins utveckling där Sony Music Group har skapat en plattform för framtidens kreatörer.

Rulla till toppen