SMS_16
SMS_01
SMS_04
SMS_02
SMS_05
SMS_06
SMS_07
SMS_08
SMS_09
SMS_10
SMS_11
SMS_12
SMS_13
SMS_14
SMS_15
previous arrow
next arrow
SMS_16
SMS_01
SMS_04
SMS_02
SMS_05
SMS_06
SMS_07
SMS_08
SMS_09
SMS_10
SMS_11
SMS_12
SMS_13
SMS_14
SMS_15
previous arrow
next arrow
Shadow

Sölvesborg-Mjällby Sparbank

Södergatan 17, Sölvesborg

Information om kontoret

“Är det här verkligen en bank?” frågar sig många.

Såväl medarbetare som kunder engagerades i förändringen av Sparbankens 186-åriga lokal. Under arbetet växte mottot ”Tillsammans med kraft från naturen“ fram för att spegla styrkan i bygdens laganda och intagande omgivningar. Resultatet är en välkomnande mötesplats med personligt kundbemötande och känslan av skog och hav i färg- och materialval.

Motivering

Det finns en påtaglig stolthet att arbeta och vara kund hos Sparbanken i Sölvesborg. Inte minst sedan förvandlingen från trött 90-talskänsla med bås och skärmar till dagens framåtlutade mötesplats för bygdens företagare, privatpersoner och medarbetare.

Bankens entré flyttades till sin ursprungliga plats så att besökare välkomnas direkt in i den luftiga banksalen med sin enorma takhöjd. Den harmoniska färgskalan är inspirerad av omgivningarnas hav, stränder och skogar. Kärleken till traktens natur genomsyrar även materialvalen som präglas av miljötänk och återbruk. Här återvinns trädstubbar som sittplatser, pallar gjorda av kork, lampor tillverkade av hamparep och skyltar av kartong och mossa.

I stället för kundmöten med glasskärmens barriär finns i dag centralt placerade rundade diskar där medarbetare och besökare står sida vid sida. Strax intill lockar cafédelen med WiFi för såväl kunder som gäster utan något ärende, samt en scen för lokala evenemang utanför bankens öppettider – ett sätt av många initiativ att ge tillbaka till bygden.

I nära samarbete med medarbetarna togs det nya arbetskonceptet fram med funktionella och inspirerande miljöer. Resultatet blev en kombination av det gamla och beprövade; som trygg kundrådgivning i avskildhet och nya, innovativa lösningar. Bakom de öppna kunddelarna ryms behovsanpassade arbetsplatser för enskilt fokusarbete, gemensamma ytor för samarbete och umgänge där såväl ledning som medarbetare delar arbetsplatserna.

Inte bara medarbetarna, utan också lokalsamhället, engagerades i förändringen: Över 1000 kunder tillfrågades vad en bra bank bör erbjuda, vilket resulterat i förlängda öppettider och en tydlig satsning på digitalisering, men med bibehållen personlig service för att tillgodose individuella önskemål. I samband med renoveringen fick även bankens grafiska profil ett lyft för att skapa enhetlighet.

Sparbankens hjärta slår för det lokala. Det anrika bankkontoret är nu en mötesplats som ger energi, med naturen som kraftkälla

Rulla till toppen